Logo daanwerkt

Meldpunt voor verward gedrag

Maakt u zich zorgen over het verwarde gedrag van een buurman of -vrouw, familielid of iemand in de omgeving? Dan kunt u bellen met het Advies- en Meldpunt Personen met Verward Gedrag.

Afgelopen jaar was het onderwerp ‘verwarde mensen’ regelmatig in het nieuws. Ook in Rotterdam steeg het aantal meldingen bij de politie. Speciaal voor niet-dringende situaties is het Advies- en Meldpunt Personen met Verward Gedrag in het leven geroepen. In ruim een jaar tijd kwamen hier zo’n 350 meldingen binnen.

Snelle ondersteuning
Diny Koster en Moniek van Dijk zitten achter de telefoon van het meldpunt. Diny: ‘Familie, kennissen en buren merken vaak als eerste dat het niet zo goed gaat met iemand. Het is belangrijk om zo’n signaal zo snel mogelijk te melden, nog voordat de situatie heel ernstig wordt. Iemand kan dan snel ondersteuning krijgen.’

‘Man in ondergoed’
De meldingen die binnenkomen, lopen flink uiteen. Van een oudere meneer die in zijn ondergoed over de galerij loopt tot een vreemd persoon die bij een speeltuin staat. Moniek: ‘In principe kun je alles bij ons melden: zorgen over een kind of familielid, over ernstige vervuiling van een woning of een buurman die gekke dingen doet. Als iemand zich zorgen maakt is dat voldoende reden om contact met ons op te nemen. Wij stellen vervolgens wel de juiste vragen om de juiste hulp in te zetten.’

Schakelen met specialisten
Bij een melding worden eerst de gegevens van de beller genoteerd; anoniem melden mag, maar heeft niet de voorkeur. Als de huisarts bekend is, wordt eerst deze geïnformeerd. Anders schakelt de zogenoemde urgentiecoördinator meteen met de specialisten, zoals het wijkteam, politie, brandweer, zorgaanbieders of de familie. Ook schat de coördinator in hoe dringend iemand hulp nodig heeft. Vaak is er al een specialist betrokken of is de persoon bekend bij de wijkagent. Moniek: ‘Als het echt dringend is of mensen voelen zich bedreigd of in gevaar, dan kunnen ze beter 112 bellen in plaats van het meldpunt. Het komt ook voor dat wij direct met de nooddiensten schakelen.’

Luisterend oor
Diny en Moniek kunnen niet zien wie de melding uiteindelijk oppakt of wat er met die persoon is gebeurd. De melder vindt dat soms moeilijk. Diny: ‘Vaak wil die graag weten hoe het is afgelopen en belt soms nog een keer. Die informatie mogen, en kunnen, wij niet geven. In die situaties tonen we begrip en bieden we uiteraard altijd een luisterend oor.’

Ook zoals Moniek het verschil willen maken binnen het Sociaal Domein? Bekijk dan nu de leukste vacatures.


De nieuwste vacatures in de mail! Stuur je CV op
Filteren

Zoek op branche









Zoek op regio

(16)
(5)
(20)
(44)
(13)
(3)
(25)
(43)
(6)
(85)
(8)
(109)